“Jonas kijkt verder dan naar alleen de rinkelende alarmbel”

“Jonas kijkt verder dan naar alleen de rinkelende alarmbel”

De wereld van leermiddelen is zwaar, dat weet leermiddelenleverancier VanDijk ook. Het draait allang niet meer alleen om het leveren van de juiste boeken, maar ook om hulp bieden bij het maken van de juiste leermiddelenkeuzes. Daarnaast stappen veel uitgevers over op koop- in plaats van huurboeken. Een flinke opgave voor leermiddelencoördinatoren van scholen! En dus ging Rachel Snijder, strategisch onderwijsadviseur bij VanDijk, om tafel met Jonas: ze ontwikkelden de training LMC & Learn.

Rachel kwam met Jonas in contact via haar leidinggevende. “We bespraken waar we allebei tegenaan liepen, als een soort brainstorm”, vertelt ze. “Ik kon vertellen over mijn ervaringen als docent: ik heb namelijk zes jaar voor de klas gestaan. Jonas begon net met zijn eigen bedrijf en kon juist veel vertellen over wat hij in zijn eerdere werk als leermiddelencoördinator deed. Hij kwam meteen met tips en tricks voor VanDijk. We kwamen tot de conclusie dat een leermiddelencoördinator veel meer handvatten kan gebruiken dan die vaak heeft. Dat was het moment dat we dachten: ‘hey, hier zit meer in’.”

LMC & Learn

Al pratende kwamen Rachelen Jonas erachter dat een leermiddelencoördinator niet altijd weet wat die moet doen. Welke verantwoordelijkheden heb je? Wat zijn je taken? “We zoomden diep in op het probleem. Jonas vanuit zijn ervaring als leermiddelencoördinator, ik vanuit de issues waar VanDijk tegenaan loopt. Het leek ons interessant om een training te ontwikkelen voor leermiddelencoördinatoren waar ze antwoord krijgen op al deze vragen.”

Leermiddelencoördinatorenwerken namelijk vaak alleen, zonder directe collega’s. “Ze worden eigenlijkgewoon in het diepe gegooid”, legt Rachel uit. “Terwijl leermiddelencoördineren niet iets is wat je er zomaar even bij kunt doen. Er komt ontzettend veel bij kijken: het is een ingewikkelde markt waar je je ineens in bevindt.”

De training die Rachel en Jonas ontwikkelden, heet LMC & Learn. “Jonas heeft onze onderwijsadviseurs en accountmanagers getraind, zodat we de trainingen nu ook zelf kunnen geven. We nodigen leermiddelencoördinatoren uit het hele land uit om de training te volgen. Die is trouwens in handen van VanDijk, maar Jonas helpt waar nodig.”

Naar het geheel kijken

Jonas is een fijne sparringpartner, vertelt Rachel. “Hij is open, transparant en heeft een brede kennis. Zijn netwerk blijft groeien, en daar maakt hij ook goed gebruik van. Hij pint zich niet vast op één onderdeel, maar zoomt uit en kijkt naar het geheel. Niet alleen naar de rinkelende alarmbel.” Dat maakt Jonas breed inzetbaar. “Van projectontwikkelaar tot externe leermiddelencoördinator: hij kan verschillende rollen aan. Dat komt omdat hij de juiste lijntjes uit kan zetten en een goed voorspellend vermogen heeft. Hij heeft een scherpe helikopterview, ongeacht het onderwerp.”

“Ik ben erg gecharmeerd van de objectiviteit waarmee Jonas kijkt naar de wereld van leermiddelen. Het gaat hem niet om een machtspositie of het grote geld verdienen. Hij wil verbinden en kwaliteit van onderwijs verbeteren. Ook als daar soms kleine ontploffinkjes voor nodig zijn.” Als voorbeeld noemt ze de netwerkdagen die Jonas organiseert. “Daar zit een heel divers publiek uit de onderwijswereld. Er ontstaat chemie, maar ook frictie. Jonas schuwt die ongemakkelijkheden niet: het helpt scholen en docenten juist verder.”

Recente blogs

Whitepaper ontvangen?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.